گزارشی تحقیقاتی درمورد نگرش مردم به بیمه عمر – بیمه عمر یکی ازا نواع بیمه نامه است که شرایط آن با تمام بیمه های دیگر متفاوت است. بیمه هایی غیر از بیمه عمر، به این منظور صورت می گیرند که در زمان بروز خسارت مرتبط با نوع بیمه نامه، شرکت بیمه گر، این خسارات را جبران کند ولی در بیمه عمر، خسارتی وجود ندارد. به عبارت دیگر در بیمه عمر، شما دارایی خود را سرمایه گذاری کرده و می توانید از سود این سرمایه هم خودتان استفاده کنید و هم این که بعد از فوت، سرمایه شما به وراث خواهد رسید. لذا همان گونه که متوجه شدید، بیمه عمر در واقع شبیه داشتن یک سپرده بانکی است. ولی مزیت ها آن بیشتر است.
مقایسه بیمه عمر با سپرده بانکی
نکته جالب توجه این است که در تحقیقاتی که میان مردم برای نظرسنجی در زمینه انتخاب بیمه عمر یا سپرده بانکی صورت گرفته است، اکثر افراد به سراغ سپرده بانکی رفته اند و دیده شده که حتی برخی از آن ها پس از خرید بیمه عمر، پشیمان شده و به دنبال جایگزین کردن سپرده بانکی به جای بیمه عمر بوده اند. حتی برخی که از قبل سپرده بانکی داشته اند، وقتی به آن ها پیشنهاد سرمایه گذاری در بیمه عمر به جای سرمایه گذاری بانکی داده می شد، آن ها این پیشنهاد را رد می کردند. اما اشکال کار از کجاست؟
در ابتدا لازم است برخی از مزیت های بیمه عمر را بیان کنیم تا به جواب این سوال برسیم. مهمترین مزیت های بیمه عمر عبارت است از:
1- پوشش بیمه حوادث
2- معافیت از مالیات
3- کاربرد اعتبار بیمه نامه برای استفاده از تسهیلات بانکی
4- امکان افزایش سرمایه اولیه بیمه نامه و در نتیجه دریافت یک سرمایه چند برابری
5- رفاه خانواده پس از مرگ سرپرست خانواده
6- دریافت کمک هزینه برای درمان بیماری های صعب العلاج
7- و…
این موارد، مهمترین مزیت های بیمه نامه عمر هستند که اکثر مردم اطلاعی از آن ها ندارند. لذا در پاسخ سوالی که درمورد میل اکثر مردم به داشتن سپرده بانکی به جای بیمه عمر مطرح کردیم، می توان چند مورد را که مهمترین دلایل این سوال است، ذکر نمود:
1- عدم فرهنگ سازی درست و کافی برای آگاهی مردم از خدمات و مزیت های بیمه عمر و برتری آن نسبت به سپرده های بانکی
2- نگرش مردم به بیمه عمر تنها به دید یک سرمایه گذاری نه به عنوان یک پوشش حمایتی مالی و رفاهی
3- رقابت جدی بانک ها برای جذب مردم به سمت خود و انصرف آن ها از خرید بیمه عمر، از طریق ارائه طرح های تشویقی
منبع : گروه آموزشی بیمه مارکتینگ