یکی از انواع بازاریابی در حرفه بیمه، بازاریابی پارتیزانی است که نه تنها کم هزینه بوده بلکه اساس کار را بر خلاق بودن در ایجاد رابطه با مشتری و جلب رضایت مشتری قرار داده است. امروزه این نوع بازاریابی مورد توجه بسیاری از نمایندگی های بیمه قرار گرفته است به همین دلیل آگاهی از جزئیات بازاریابی پارتیزانی، اهمیت زیادی دارد. در این زمینه، ما در این مقاله، اصطلاحات رایج که در بازاریابی پارتیزانی رواج داشته را بیان نموده و درباره هر یک توضیح خواهیم داد.
1- بازاریابی در گستره وسیع (بازاریابی انبوه)
منظور از بازرایابی انبوه این است که شما به عنوان بازاریابی بیمه، بدون این که جامعه را تقسیم بندی شود، گروه ها را براساس نیازها تفکیک نمایید و سپس به سراغ هر گروه برای فروش بیمه بروید، جامعه را مورد هدف قرار داده و تقسیم بندی جامعه برای تفکیک مخاطبین رخ نمی دهد.
2- بازاریابی در گستره باریک
همان گونه که قبلا گفته ایم، برای موفقیت در فروش بیمه، نباید بازاریابی در گستره وسیع را انجام داده زیرا همه مخاطبین به طور یکسان مورد بررسی قرار می گیرند و تفاوت نیازها لحاظ نمی شود. لذا بهتر است که ابتدا یک گروه بندی کلی براساس حرف، بین مخاطبین صورت گیرد. برای مثال گروه پزشکان، گروه حقوق دان ها و… . در این صورت شما بازاریابی باریک را با این گروه ها می توانید انجام دهید.
3- بازاریابی در گستره میکرو
حال در مرحله بعدی، هر یک از گروه هایی که در بازاریابی با گستره باریک به دست آمده بودن را مجددا تفکیک می کنیم. برای مثال در گروه پزشک، انواع گرایش ها من جمله چشم پزشک، دندان پزشک، جراح و.. وجود دارد حال شما در زمان بازاریابی میکرو، باید هر یک از زیر گروه های پزشکی را به صورت جداگانه به عنوان هدف خود قرار دهید. مثلا چشم پزشکان از دندان پزشکان جدا شوند و همین رویه ادامه پیدا کند.
4- بازاریابی در گستره نانو
آخرین بازاریابی، در کوچکترین گروه بندی ها رخ می دهد. شما هر یک از گروه هایی که در بازاریابی در گستره میکرو مورد هدف قرار می دادید را مجددا خرد می کنید. برای نمونه گروه جراحان به انواع جراحان قلب، جراحان چشم و… تقسیم بندی می شوند لذا در بازاریابی در گستره نانو، باید به سراغ این گروه های ریزتر بروید.
نکته:
توجه داشته باشید که هر چه مشتریان را از نظر تخصصشان بیشتر تفکیک نموده و به صورت جزئی تر در زمان بازاریابی عمل کنید، شانس فروش شما بیشتر خواهد بود زیرا بهتر توانسته اید نیازهای آن ها را بررسی و با مزیت ها و خدمات بیمه نامه پیشنهادی تطبیق دهید.
منبع : گروه آموزشی بیمه مارکتینگ